
DISSZEMINÁCIÓ
"A projektet az Európai Bizottság támogatta. A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit."
SPANYOLORSZÁG - 2022.
Kiutazás utáni mérés
A kiutazás előtt a nyelvi felkészültségüket a diákok 8 egészre értékelték. A kiutazás után ez alig változott: 8,12 lett. A kommunikációs készség viszont sokat javult. A kiutazás előtt ez volt a rosszabb (7,2), utazás után ezt már jóval magasabbra értékelték: 8,25. Nagyon sokat javult a hallott szöveg értése is. 7,8-ról 8,62-re nőtt. A kulturális felkészültség nem változott, a történelmi tudás is csak 2 ponttal lett magasabb. A "félelem az ismeretlentől" érdekes módon szintén nem változott. (3,25) Ketten semmitől sem tartanak, kettő pedig ugyanúgy komolyabban retteg. (Ez kint nem látszott.) Megint a tanári mobilitásokra utalok: ott jelentős eltérés szokott lenni az utazás előtti és utáni mérés eredményeiben. Általában jelentősen csökken a félelem az ismeretlen közegtől az utómérések alkalmával. A megoldandó problémáktól való félelem nőtt 2,9-ről 3,25-re.
Mi volt a legjobb élményem?
A Picasso Múzeum és a narancsfarm.
Amikor lementünk a tengerpartra röplabdázni.
A tengerparton való röpizés és a narancsfarm.
Az egész tanulmányi út csodálatos élmény volt! Minden tetszett!
Amikor Malagában szabad foglalkozás volt.
Malaga, narancsfarm.
Minden nagyon tetszett, nem tudok egyet kiemelni.
Amikor láttam a pótanyukám mosolyát, amikor meglátott minket Lucával! Illetve a felejthetetlen napfelkelte és napnyugta! A meleg homok a lábujjam közt.
Mit tanultam/ tudtam meg az adott országról?
Nagyon sok történelmi és kulturális dolgot tanultam, okokat is adott kérdésekre.
Az ottani kultúrát és beleláthattam a mindennapi életbe .
Megismertem az ott élő embereket, a kultúrájukat, a helyi szokásaikat, és lenyűgözött a sok szép látnivaló .
Sokat tanultam meg a kultúrájáról
A kultúrájukat, az emberek mentalitását.
Kultúrát, az ottani viselkedés
Malagáról illetve Granadáról sok újdonságot megtudtam, illetve Benalmádenáról is.
Nagyon sok vidám és kedves ember lakja. Nem ítélettel a szemükben néznek rajtad végig!
Melyik kulturális program, történelmi hely volt a legvonzóbb nekem?
Az Alhambra
Az Alcazaba,Málagában
Nekem legjobban Granada tetszett. Az Alhambra erődítménye csodálatos volt.
Granada, Alcazaba.
Alcazaba nagyon tetszett.
Alcazabar.
Alhambra vagy Alcazaba.
Alcazaba.
Milyen hagyományokkal, szokásokkal ismerkedtem meg?
A késő esti élettel és a más (számomra pozítívabb) életfelfogással.
Késői vacsora, hangos beszéd, kapkodás.
Megismerhettünk tradicionális spanyol ételeket , és betekinthettünk a piac életébe.
Flamenco tánccal.
A Flamenco tánccal, mivel a pótanyukánk azt a táncot tanulta.
Flamenco tánc, mert a család egyik tagja flamenco táncolt
A késői munkába/iskolába járás nekem tetszett. Szívesebben járnék én is 8:30-ra vagy később iskolába, munkába. Az étel hagyományokat nem sikerült annyira megismernem, de amit megismertem, az nagyon tetszett.
Nem tesznek sót az ételbe.
Milyen volt idegen nyelven együtt dolgozni másokkal?
Nekem nagyon nagy tapasztalat volt, úgy érzem, sokat fejlődtem. Az elején féltem, és úgy érzem, ez vezetett nehézségekhez, de a végén már minden zökkenőmentesen ment.
Nagyon jó volt, intenzívebben rászorultam a nyelv használatára.
Könnyen megértettük egymást, nagyon kedvesek voltak.
Egész jó.
Nagyon jó.
Szokatlan, jó.
Élveztem, rájöttem, hogy könnyen és jól megtudom értetni magamat.
Számomra könnyű és gördülékeny, úgy érzem mindent értettem és értelmes szép kerek válasszal is válaszoltam/ oldottam meg az adott problémát!
Mi a legfontosabb, amit a fenntarthatóságról megtanultam?
Azt, hogy mindenkinek ugyanakkora értéke van, és ahol tudunk, ott segítsünk másokon.
Ha nem kezdünk el valamit tenni a bolygónk tönkremegy, mindenkinek oda kell figyelnie erre!
Földünk élete csak akkor fenntartható, ha mi is teszünk érte .
Rengeteg mindent tanultam róla, leginkább a környezettel kapcsolatban!
Nagyon fontos, hogy muszáj elkezdenünk a fenntarthatóság lépéseit teljesíteni. Meg kell ismertetni mindenkivel, akit ismerünk, nekik is részt kell venniük, még ha nem is voltak kint.
Akaraterő és a kitartás kérdése, ezek nélkül nem jutunk semmire. És az emberek felé ezt az akaraterőt kell mutatni! Ahol már egy ember elkezdi - ezzel példát mutatva a többieknek -, ott egy idő után többen rájönnek ennek a fontosságára, és többen kezdik el csinálni!
Partnerek értékelése
A kiutazás után értékelték a diákok a partnereket is. 80%-ban 5-re értékelték a segítőkészséget, a rugalmasságot és a nyitottságot, 20% 4-re (4,8-as átlag). Az információáramlást 4,6-ra, a kinti, fenntarthatósággal kapcsolatos programokra egy diák adott négyest, a többi ötöst (átlag:4,9). A vezető tanárok tudását maximálisra értékelték, az egésznapos kulturális kirándulást (Granada) egy kivételével mindenki ötösre. Az az egy diák kettest adott (minden másra ötöst - úgy tűnik, csak ez nem tetszett neki). Az átlag: 4,7.
A fogadócsaládok már jobban megosztották őket. A fele a diákoknak a maximumot adta, ketten kettest, az átlag így 3,9 lett. A szálláshely 4,3, a kaja 3,9.
A barátságosságot is mértük. Az iskolák dolgozói, a diákok 5-ös átlagot értek el, a családok 4,1-et.
Az utolsó kérdés így hangzott: Biztos vagyok benne, hogy ha lesz lehetőségem, utazni és tanulni fogok Erasmusszal. Erre 9 ötös és egy négyes értékelés érkezett, az átlag 4,9.
Kiutazás után - Mit tudunk a fenntarthatóságról?
Kahoot!-tal mértük ismét a tudást. A témája a fenntarthatóság, nyelve angol. Az átlag 84% volt, vagyis 10%-ot javult a diákok tudása.
Öt kérdésre válaszoltak 100%-osan - mindenki tudta a helyes választ. Volt olyan diák, aki egy kérdésre nem válaszolt, a többi mind jó volt, így 95%-es eredményt ért el. (Ketten érték el a 95%-ot egyébként - ez volt a legjobb eredmény). A legrosszabb 75% volt, ketten teljesítették így a tesztet.

Előzetesen az egyik könnyű kérdésnél (takarékoskodni kell a vízzel, ezért fogmosás közben zárjuk el a vizet) összesen 25%-os volt a helyes válaszok aránya. Ez a kiutazás után már 80%-os volt.
A kiutazás előtt 9-re tudta a válaszadók 75%-a a választ, most is.
A kiutazás után egyetlen kérdés okozott problémát: "What do we call the area inhabited by some species?" - összesen 40% tudta a helyes váalszt.
Ennek a 10%-os tudásnövekedésnek határozottan örülünk. :)
Látogatás az egri hulladékfeldolgozó központban
NHSZ ESZAK-KOM Nonprofit kft
Nagyon izgalmas és érdekes kiránduláson vettünk részt emelt angolos társaimmal, akikkel Spanyolországban voltam novemberben. Velük mehettem egy esős keddi napon az egri szelektív hulladékválogató telepre tanulmányi kirándulásra. A hulladékválogatóban egy hölgy vezetett minket, megmutatva a beérkező szelektív hulladékok útját a telephelyen. Megtudtam, hogy hazánkban a hulladékok szelektív gyűjtése, még "gyerekcipőben" jár Magyarországon. Az összes hulladéknak csak nagyon kis része kerül újra hasznosításra, de a környezet megóvása érdekében ezt az arányt mindenképp növelni kell a jövőben. A szelektív hulladék beérkezése után egy olyan szállítószalagra kerül, amiből az tt dolgozók kézzel, védőkesztyűben válogatják ki és dobják a megfelelő rekeszekbe a különféle flakonokat és dobozokat. A szalag végén egy erős mágnes még kiszűri a vasat tartalmazó hulladékokat is, csak az így megmaradt másra már nem használható hulladék kerül elásásra, a többi nem szelektíven gyűjtött hulladékkal együtt. Megtudtuk azt is, hogy az ott dolgozók munkája egészségileg veszélyes lehet, ezért sokféle védőoltást kapnak, mielőtt munkába állnának. Úgy tűnt számomra, hogy ez a munka nem könnyű, de megtudtam azt is, hogy jelenleg még nincs elérhető áron olyan gép, ami helyettesíthetné őket. Később példákat láttunk arra, hogy milyen sok dolgot lehet előállítani a szelektíven gyűjtött hulladékokból, amik így már nem is tekinthetők hulladéknak, hiszen egy másik termék gyártásának alapanyagává váltak. Azt is megtudhattuk, hogy a nem újrahasznosítható szemétből hatalmas mennyiség keletkezik az országban és ezeket jelenleg óriási gödrökbe halmozzák fel, majd ha ezek megteltek, akkor rétegenként betemetik őket földdel. Itt hosszú évtizedekig megfigyelés alatt állnak, úgy, hogy az egész gödör el van zárva a talajvíztől, nehogy mérgező anyagok kerüljenek belőle az ivóvizekbe és élővizekbe. Ezeken a betemetett szeméthegyeken nagyon sokáig nem lehet élelmiszer vagy takarmány növényeket termeszteni. Az egész kirándulás legkellemetlenebb része az volt, hogy nagyon büdös volt a telepen, és hogy nem szeretnék ott dolgozni.
Bemutatók az iskolában
Minden felsős osztálynak bemutatták a Spanyolországban járt diákok a projektet. Beszéltek a fenntarthatóságról, arról, hogy mit tanultak kint, mennyivel tudnak többet, mint előtte.
Ezeket saját élményekkel fűszerezték, mint pl. Juanito farmjának érzékletes bemutatása, hogy milyen érzés a frissen facsart gránátalmalevet a tenyerükből inni. Sok dolog szóba került a szakmai tudnivalók mellett: a klímatudatos helyi iskola, a röplabdázás a franciákkal, a malagai és a granadai kirándulás, valamint a spanyol emberek szokásai, vidámságuk.
A 7. osztályosokat teljesen meggyőzték. Alig várják Máltát. :)
Cikk a Maklári Harsonában

TANÁRI MOBILITÁSOK
Partnerintézmények értékelése - utólag
Már a kiutazás előtt is maximális pontot kapott a két partner. A partnerintézményeket most is a következő szempontok alapján értékelték a kollégák: segítőkészség, rugalmasság, nyitottság, a határidők betartása, információáramlás, mennyire jó a képzés tematikája. Ötös skálán értékeltek. Most minden maximális pontot kapott.
A kiutazók utólagos önértékelése
A kiutazóknak egy rövid értékelő tesztet kellett kitölteniük a tanfolyam után is. Tízpontos skálán értékeltek.
Ebből kiderült: nyelvi felkészültségüket utólag 8-ra értékelték. . Az idegen nyelven való kommunikáció képességét most, a kiutazás után 8 egészre értékelték. A célország kultúrájából való felkészültséget utólag mindenki 9-re értékelte, a célország történelmének ismeretét is 9-re.
Az új módszereket ismertem meg és az új csoportkohéziós módszerekkel ismerkedtem meg kérdésnél is 9 lett az átlag. "Alkalmam nyílt hasonló munkakörben dolgozó kollégákkal véleményt cserélni." állításnál 10 lett az eredmény.
Néztük azt, hogy a kiutazás előtt mennyire tart az ismeretlentől és mennyire fél a megoldandó problémáktól. A kiutazás után szinte minden félelem eltűnt. "Félelmem az ismeretlen közegtől" 1(!)-re csökkent, a megoldandó problémáktól való félelem szintén.
Erasmus Days 2022.

Martonné Augusztin Katalin már nyáron végzett a tanfolyamával, így az iskolánk által szervezett Erasmus Days rendezvényen már be tudta mutatni, mit is tanult, milyen módszereket hozott haza. Természetesen be tudtuk mutatni a tervezett diákmobilitásokat is.
WORKSHOP
A két tanári mobilitás témájáról együtt tartottunk bemutatót, workshopot. A Boost your ITC Skills tanfolyamon Keszthelyi Valéria újabb digitális eszközökkel ismerkedett meg, ilyen volt a Wikitel, a storytelling, különféle gondolattérkép-készítők, szófelhőkészítők – és még lehetne hosszasan sorolni. A képzés együtt járt az adott ország megismerésével is: őskori templomok, vallettai karnevál, sziklák, öblök, régi városok (Valletta, Mdína, Három Város, Marsaxlokk). Az Erasmus mobilitások a kapcsolatépítésről is szólnak: a csoportban dolgozó spanyol és német tanárral szerveztek közös programokat.
Martonné Augusztin Katalin horvátországi Rovinjban "A felfedezés örömforrás – Ne áruld el, segítsd a felfedezésben! – avagy felfedeztetés a matematika órán" című tanfolyamon vett részt. A képzés során olyan játékkeretekkel ismerkedett meg, melyek tetszőleges tartalommal feltölthetőek, éppen milyen témakört tanít: számelmélet, törtek, számrendszerek, térgeometria, Pithagorasz-tétel. Pl: a Tabu, Fa-felhő-gomba, szabadulószoba, trimino és még sok más játék. Olyan játékok, amikhez nem feltétlenül kellenek IKT-s eszközök, mégis nagyon jól le tudják kötni a gyerekek figyelmét. A matematika IT eszközeit is igénybe vették, a Kahoot, a EduBase eszközeivel.
Tantestület mérése- utána
Most eggyel többen, 17-en töltötték ki a kérdőívet. 4,26 -os átlag jött ki az első kérdésnél: 1. Mennyire látod szükségesnek a saját iskoládban tanítók szakmai, módszertani megújulását? (Az előzetes mérésnél 4,1 volt az eredmény.)
A saját módszertani megújulás szükségessége megint magasabb pontszámot kapott: 4,44 (Előzetesen: 4,24.) Most is megoszlottak a vélemények azzal kapcsolatban, hogy milyen területeken van szükség változásra. Leginkább a tanárok digitális tudásának fejlesztését látják szükségesnek a kollégák (4,44), ezután áll közvetlenül az új oktatási módszerek megismerése (4,24).
A "Mely módszereket használod a tanórákon?" kérdésnél kiderült, hogy legtöbben ismét a differenciálást és a csoportmunkát jelölték meg mint leggyakrabban használt módszereket.
Ismét a problémaalapú tanulás lett abból a szempontból nyertes, hogy mit tanulnának szívesen a kollégák. Most 4,5-ös átlagot kapott (korábban:4,52-es), ez azt jelenti, hogy ezt majdnem az egész tantestület szívesen tanulná.
A felsorolt programok, alkalmazások közül szinte mindet használják a kollégák. A felsoroltakon kívül használják még a következőket: Teams, Wordwall, Agendaweb, Duolingo, NKP, Okosdoboz, Sutori, Flipgrid, Bamboozle.
Ami a kollégáknak is tetszett a máltai digitális kurzuson elsajátított programokból: a puzzlekészítő, az újságkészítő és a mindent mindenre konvertáló weboldal. Az angoltanároknak a történetíró program, az angol szavakhoz gondolattérképet készítő alkalmazás és a voki, a beszélő karaktereket készítő weboldal volt a kedvencük.
MEGJELENÉS A MAKLÁRI HARSONÁBAN

Málta - 2023.
Disszemináció
Kiutazás utáni mérés
A diákok az út előtt, majd utána is kitöltöttek egy-egy kérdőívet a nyelvi és kulturális felkészültségük szintjéről, félelmeikről, várakozásaikról. Az idegennyelvi kompetenciájukat egyénileg ítélték meg általános felkészültségük, kommunikációs készségük, és hallott szövegértésük tekintetében. A legszembetűnőbb változás a hallott szövegértést érinti kérdésre adott válaszokat között figyelhető meg a Máltán eltöltött hét után. A diákok tízes skálán jelölhették be, hogy mennyire érzik biztosnak hangzószöveg-értésüket angol nyelven, és az eredmény a program végeztével az átlagos 7.4 helyett 8.4-re növekedett.
Általános nyelvi tudásukat is magasabb pontszámokkal értékelték, valamint kommunikációs készségük is fejlődött saját belátásuk szerint, ám ez mutatta a legkisebb eltérést az első kérdőívhez képest.
A kezdeti félelmek a nyelvi nehézségektől, az idegen környezettől végül nem igazolódtak be:
"A tájékozódástól tartottam, de nem okozott akkora gondot, mint hittem."
"Féltem, hogy kinevetnek, hogyha valamit rosszul mondok, de végül nem így lett."
"Nem okozott gondot a kommunikáció."
A tanulók a kérdőív mellett két témában, Málta és a fenntarthatósági célok megismeréseben is megmutathatták, hogy fejlődtek. Két Kahoot! játék segítségével mérték fel tudásukat, melyeket megismételtek hazatérésük után is.

A Máltát érintő általános kulturális kérdéseket (földrajzi, történelmi érdekességek) tartalmazó kvíz eredménye 44%-ról majdnem duplájára, 83 százalékra emelkedett. A főváros nevének, Vallettának a helyesírása például már nem okoz gondot, a csoport nagy része megtanulta már azt is, hogy Málta három nagy szigetből áll, és ugyanakkor csatlakozott az Európai Unióhoz, mint Magyarország, 2004-ben.
Az ENSZ által elfogadott 17 fenntartható fejlődési cél volt a program központi témája, melyekről a gyerekek már itthon is hallottak, Máltán pedig lehetőségük volt a gyakorlatban is alkalmazni jópárat. Az erről szóló Kahoot! kvíz eredményei is mutatják, hogy a tíz diák hatékonyan és eredményesen töltötte a maklári iskolában a közel egy hetet, hiszen a kezdeti 69 százalékos eredményt 89%-ra javították a játék megismétlésekor az út után. A legnehezebbnek a mélyszegénységben élők számáról szóló kérdés bizonyult: azt, hogy minden ötödik ember kevesebb, mint napi 500 forintnak megfelelő összegből kényszerül megélni, csak a csoport 70%-a ítélte meg pontosan.

ELŐADÁS ÉS VETÉLKEDŐ
A máltai projekt után rögtön újabb fenntarthatósággal kapcsolatos munka indult. :) A kitazók közül néhányan neveztek a Bosch fenntartható fejlődés akció programjára. A "Zöld Út" Fenntartható fejlődési kihívás első lépéseként előadást hallgatott meg az egész osztály arról, milyen problémák és megoldások vannak. A vetélkező része lesz egy online kérdőív és egy elméleti - gyakorlati verseny. A projektben résztvevők bevonták az osztálytársaikat is a munkába.
Bemutatók az iskolában
A lelkesedés itthon sem hagyott alább, a Máltát megjárt diákok színes, interaktív előadásaikkal beszámoltak kalandjaikról, tanulmányaikról. Az itthon maradt társaik és a többi osztály tanulói kíváncsian hallgatták az élményeket, és azóta is igyekeznek a mindennapjaikba beépíteni a környezetvédelemről, a fenntarthatóságról tanultakat.
Bosch - Fenntartható fejlődés akcióprogram
A 8. osztály csapata bejutott a legjobb tíz csapat közé a maklári Bosch által szervezett versenyen. A verseny egész nap tartott: volt több elméleti teszt, gyakorlatban hulladékkezelés. Megnéztük azt is, hogyan zajlik a hulladék és a szennyvíz kezelése a gyárban, meghallgattuk, milyen terveik vannak a fenntartható fejlődéssel kapcsolatban. Az üzemlátogatás után újabb teszt következett, majd az eredményhirdetés.
És: csapatunk a 3. helyezést szerezte meg! :)

Ajándékozzuk meg a Földet! - ez volt a decemberi akciónk szlogenje
Előadás - a kormányhivatal Facebook-oldala is hírt adott róla
Megjelenés a Heves Vármegyei Hírlapban
Többet ésszel, mint csomagolással: rendhagyó órát tartottak a makláriaknak
A maklári iskolások idén környezettudatosan készülnek a karácsonyra.
Megjelenések - rádió
Szent István Rádió
2023. 10. 29. Hangoló c. műsor (rövid hírekben) https://szentistvanradio.hu/hallgatas/2023-10-29
2024. 01. 08. Hangoló c. műsor (rövid hírekben) https://szentistvanradio.hu/.../334132/2024-01-07%2016:05:00
